Back to All Events

Medewerkersdag Samenwerkingsstichting Kans en kleur Wijchen

Kinderen gebruiken hun innerlijke stem om het denkproces te structureren en het handelen aan te sturen. Als leerkracht versterk je het denken of breng je het denken van de leerling opgang door reflectieve vragen te stellen. Veel leerlingen worden daardoor leerkracht afhankelijk en wachten totdat de leerkracht hun tijdens of na de taak aanwijzingen geeft.
Wat hebben leerlingen vanaf groep 6 nodig om zichzelf deze reflectieve vragen te stellen tijdens het leren? Hoe kun je leerlingen leren om in de gaten te houden of ze nog op de goede weg zijn? Hoe leer je hun tijdig zelf een verkeerde leerstrategie bij te sturen?
Het versterken van metacognitieve vaardigheden staat in deze workshop centraal. Er komt een stukje theorie aanbod en je leert een reflectieposter te ontwerpen die de leerling helpt bij het ontwikkelen van reflectieve taal. Deze visualisatie ondersteunt de leerling in de klas om zelf het eigen leerproces te monitoren en waar nodig bij te sturen.


Earlier Event: September 5
Lezing: Leren leren in de brugklas
Later Event: September 18
Het Pica Onderwijscongres 2019